piątek, 12 stycznia 2018

Szwedzki chrupki tort

Kiedy szukałam pomysłów na świąteczne wypieki, od razu odrzuciłam tradycyjny makowiec, kutię czy kluski z makiem, bo najzwyczajniej w świecie za nimi nie przepadam. Za to przypomniałam sobie o innym wypieku, który przyrządziłam także w grudniu, ale dobrych kilka lat temu. Smakował tak, jak pamiętałam: kruche, lekko ciągnące blaty z orzechowej bezy, do tego pyszny krem z chrupiącymi karmelkami. Może nie wygląda okazale, ale smak wynagradza jego mało imponującą formę.

SZWEDZKI CHRUPKI TORT

Składniki:

Na bezę:
4 białka
100g mielonych orzechów - włoskich lub migdałów
150g cukru
płaska łyżka mąki ziemniaczanej

Na krem:
4 żółtka
100g cukru
150g masła
200ml kremówki
ok. 10 karmelków (typu Werther's Original)

Na polewę:
100g mlecznej czekolady
50-70ml kremówki
kilka karmelków

Białka z cukrem ubić na sztywno, następnie dorzucić orzechy i mąkę i delikatnie wymieszać. Piec każdy z blatów (średnica ok. 20cm, powinny wyjść trzy) na papierze do pieczenia przez 15-20 minut w temperaturze 180 stopni (do zrumienienia).
Śmietanę dokładnie wymieszać z żółtkami i cukrem, postawić na ogniu i powoli gotować, cały czas mieszając, aż masa zgęstnieje (do zagotowania). Ostudzić.
Utrzeć masło, partiami dodawać masę budyniową, wciąż miksując. Wymieszać z pokruszonymi karmelkami i przełożyć kremem bezowe blaty.
Roztopić czekoladę ze śmietanką, lekko ostudzić i polać tort, posypać pokruszonymi karmelkami.

Przepis z http://www.cukrowawrozka.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz